Главная » Статьи » Справочный материал » Публикации в прессе

Соціальні мережі: як і скільки можна заробити на інтернет-залежності

Соціальні мережі: як і скільки можна заробити на інтернет-залежності

 
facebook
Фото: flickr.com 20–25% виторгу мережі «ВКонтакте» припадають саме на ігрові додатки

Найпопулярнішій мережі Facebook знадобилося 5 років, щоб вийти «в нуль». Згідно з прогнозами експертів, соцмережі "Вконтакте" та "Однокласники" окупляться не раніше 2010-2011 рр. Основний дохід соціальні мережі одержують від двох напрямів - реклама та онлайн-ігри.

У квітні поточного року корпорація AOL повідомила про намір продати соціальну мережу Bebo. У разі якщо найближчим часом покупець не знайдеться, британський ресурс, одна з найбільш дорогих покупок колишнього підрозділу Time Warner за останні десять років (у березні 2008 року AOL купила цей проект за $850 млн.), буде закрито.

Кількість користувачів Bebo, якому так і не вдалося стати популярним за межами Великобританії, в лютому 2010-го, за даними дослідницької компанії comScore Inc., знизилася за рік на 12% - до 12 млн. осіб.

Утім, шанси на те, що покупець знайдеться, доволі великі. Компанії охоче опановують формат соціальних мереж, вважаючи їх одним із найбільш перспективних напрямів розвитку інтернет-бізнесу. За останні кілька років усупереч кризі відбулося кілька великих угод у цій сфері.

Компанія Nokia у 2008-му купила німецьку суспільну мережу Plazes, а через рік придбала соціальний ресурс для мандрівників і туристів Dopplr. Того ж 2009-го було оголошено про покупку компанією SourceForge інтернет-спільноти для розробників і користувачів відкритого ПЗ Ohloh.net. На початку 2010 року Google за $50 млн. купила соціальну мережу Aardvark. А в середині квітня 2010-го китайська інтернет-компанія Tencent Holdings Limited оголосила про придбання за $300 млн. 10,26% акцій російської Digital Sky Technologies Limited (DST), що є співвласником соціальних мереж Facebook, «Однокласники», «ВКонтакте».

Охоплені мережами

Цікавість інвесторів до соціальних мереж невипадкова. Перша соціальна мережа з'явилася 15 років тому - у 1995 році було відкрито сайт Classmates.com. У 2003-2004 рр. із запуском проектів LinkedIn, MySpace і Facebook почався справжній бум цього формату. Сьогодні соціальні ресурси впевнено випереджають за відвідуваністю найбільш масові донедавна веб-сайти - пошукові та поштові служби. За даними лабораторії соціального маркетингу «Сарафанне радіо», в січні 2010-го до топ-50 найпопулярніших інтернет-сайтів світу ввійшли вісім соцмереж, а знаменитий Facebook випередили лише два пошуковими - Google і Yahoo! У США за підсумками всього 2009-го Facebook обігнав Google і став найчастіше відвідуваним сайтом країни.

Зі збільшенням аудиторії зростає й цікавість до соцмереж із боку комерційних структур. За даними дослідження агентства Burson-Marsteller, 79% компаній зі списку Fortune Global 100 використовують хоч би одну соціальну мережу. «Чи то Facebook, Twitter, YouTube або популярні місцеві спільноти в мережі, користувачі дедалі більше проявляють до них інтерес, ці ресурси стають чимраз популярнішими, - коментує генеральний директор Burson-Marsteller Марк Пенн. - Крім того, великі компанії розуміють важливість участі в соціальних мережах».

Зацікавленість комерційних компаній полягає у використанні таких ресурсів як рекламних носіїв. Аналітики компанії LinkShare підрахували, що для просування своїх товарів і послуг Facebook використовують 83 зі 100 найбільших рекламодавців США. У російській мережі «Вконтакте» можна знайти профілі рекрутингових і косметичних компаній, туристичних фірм і івент-агентств, магазинів одягу й аксесуарів.

Утім, перевага соціальних мереж як рекламного майданчика не тільки і не стільки у зростаючій чисельності аудиторії. Рекламодавець має доступ до відомостей про користувача, який залишає їх на своїй сторінці, одержує інформацію про його поведінку в мережі. Це дає можливість максимально таргетувати рекламне послання за віком, доходами, професією, інтересами та вийти на вузькоспеціалізовану аудиторію. У свою чергу користувачі одержують інформацію, що максимально відповідає їхнім інтересам, а отже, відгук на таку рекламу вищий. Дослідження LinkShare показало, що майже одна п'ята (18%) всіх користувачів соціальних мереж звернула увагу, що зміст реклами перетинається з їхньою основною діяльністю. Але тільки 4% відвідувачів соціальних мереж хоч раз клікали на рекламні повідомлення. І менше 10% опитаних LinkShare відзначили, що така реклама допомагає їм у прийнятті рішень при покупці.

Тому соціальні ресурси активно працюють над підвищенням ефективності розміщеної на них реклами. Приміром, MySpace почав використовувати поведінковий таргетинг (відстеження активності користувачів), що дало змогу ресурсу збільшити показник CPM (вартість 1 тис. показів рекламного повідомлення) вдвічі. При цьому 75% рекламодавців активно користуються цією послугою. Мережа «Вконтакте» почала співпрацю з рекламними агентствами та вирішила зробити загальнодоступною свою внутрішню систему розміщення таргетованої реклами, яка досі використовувалася тільки для просування внутрішніх сторінок мережі. Крім класичного таргетингу аудиторії за статтю, віком і містом, тепер буде можливість відбирати потенційних клієнтів за сімейним станом, посадою, районом міста тощо.

Усі методи доречні

Найбільш популярній мережі Facebook знадобилося п'ять років, щоб покрити видатки та почати працювати хоч би «в нуль». Швидше за все, такі ресурси, як «ВКонтакте» й «Однокласники», отримають прибуток не раніше 2010 - 2011 рр. Говорити про окупність українських соціальних мереж поки що не випадає. Для вітчизняних проектів усе ще актуальна проблема користувацької активності. Найбільш масовий сайт Connect.ua сьогодні має тільки 700 тис. передплатників - порівняно з понад 71 млн. користувачів російського «Вконтакте».

Щоб вивести соціальну мережу на окупність, однієї реклами поки що недостатньо. Тому паралельно суспільні ресурси розвивають інші джерела доходів.

Чимраз більшим успіхом починають користуватися ігри. Приміром, 20-25% виторгу мережі «ВКонтакте» припадають саме на ігрові додатки. «Щасливий фермер» за рік приніс ресурсу близько $10 млн., ще стільки ж на грі заробили видавці та розробник. Гра безкоштовна, але користувачі розплачуються за здійснені в процесі гри покупки «голосами», жертвуючи певну суму грошей, приміром, виславши SMS. Тільки за перші два тижні у «Фермера» грав 1 млн. користувачів. У 2009-му схожа гра Farmville стала найпопулярнішою у Facebook: у лютому в неї грали 22,5 млн. осіб. «Улюблена ферма» у мережі Мой Мир@Mail.ru приносить ресурсу понад $1 млн. на місяць. Усього в Mail.ru 77 подібних, хоч і менш популярних, іграшок. У компанії прогнозують, що в 2010 році російський ринок ігор для соціальних мереж зросте втричі - приблизно до $100 млн.

Соціальні мережі також торгують віртуальними подарунками, рингтонами, працюють над впровадженням власної системи онлайн-платежів, VoIP-сервісів, що забезпечують передачу мовного сигналу по інтернету. Практикують надання платних функцій - створюють додаткові пропозиції або відключають за гроші існуючі функції. Приміром, мережа «Однокласники» ввела платну послугу «Невидимка», що дає змогу на час відключити повідомлення про те, що користувач перебуває в мережі, та не повідомляти, які сторінки він відвідує.

Однак реклама залишиться основним джерелом доходу соціальних мереж. За підрахунками дослідницької компанії eMarketer, у 2009 році рекламодавці витратили на просування своїх товарів і послуг у соціальних мережах $2 млрд., до 2011-го обсяг вкладів виросте майже вдвічі - до $3,8 млрд.

Категория: Публикации в прессе | Добавил: trofusha (03.05.2010)
Просмотров: 2550 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]